Vyhledat
  • Tomáš Wasniowski

Akční plán pro podnikatele během krize (Covid-19)

Před pár týdny jsem spustil kampaň, ve které jsem nabídl pomoc těm, kteří v době krize/pandemie/karantény museli zavřít dveře svým zákazníkům z důvodu nařízení vlády.

Kampaň měla úspěch a mimo jiné, jsem dostal dobré ohlasy na univerzální akční plán, který jsem sepsal na základě know-how mnohých expertů ze světa online marketingu, od kterých se učím. A proto ho dnes publikuji veřejně, aby mohl pomoci i těm, kteří se kampaně neúčastnili. Tady to je: 1. AUTOMATIZUJTE - Sepište seznam činností, které musíte vyřizovat i přesto, že je podnik zavřený. - Poté se nad každou činností ze seznamu pozastavte a pokuste se vymyslet, jak by se dala činnost zautomatizovat, aby jste mohli svůj čas využít maximálně efektivně. - Např.: Musím stále odbavovat tel. hovory, odepisovat na e-maily či zprávy svých zákazníků. = Automatizace: Zveřejněte napříč všemi kanály (web, soc. sítě) seznam častých dotazů a odpovědí. Ušetříte čas, který by jste strávili odepisováním každému člověku zvlášť. 2. Zaměřte se na podstatu produktu a VYTVOŘTE NOVÝ ZISKOVÝ PRODUKT - Nákupní rozhodnutí zákazníka v době krize, se diametrálně liší. A jestliže chceme něco prodat, musíme to brát v potaz. - Vaši zákazníci peníze mají. Nepropadly se do země, jen si lidé dobře rozmýšlí, kam je dají. Někteří jich vlastně mají mnohem více, jelikož teď nemohou utrácet v restauraci, divadlech, na poutích apod. - Nezapomínejte na to, kdo jste: podnikatelé - neboli lidé, kteří řeší problémy. Prodejem Vašich produktu/služeb řešíte problém někoho jiného. - Zaměřte se na to, jaký problém na trhu řešíte Vy a nabídněte lidem řešení online. Jak? - Představme si třeba toho známého rybáře, který prodává ryby. Zákazník nekupuje rybu. Zákazníkovi jde přeci o to, aby se najedl. Jestliže rybářovi zakážou prodávat ryby, pořád je tu možnost jak vyřešit problém zákazníka - Naučit ho chytat ryby. - Sepište si seznam produktů/služeb které nabízíte a každému si následně připište, jaký problém daný produkt/služba řeší. - Např.: Mám cukrárnu a prodávám/poskytuji: kávu - dodá člověku energii, uspokojí chuťové buňky zákusky/dorty - uspokojí chuťové buňky, vhodné při výběru daru k narozeninám či na svatbu posezení - dává příležitost k poklábosení s kamarády, k pracovní schůzce apod. - Díky tomuto přehledu zjistíte, co od Vás zákazník doopravdy kupuje. Není to káva, ani zákusek. V případě cukrárny zákazník kupuje DOBRÝ POŽITEK z chuti zákusků a posezení s rodinou či přáteli nebo ENERGII v případě ranní kávy. - Když víme, co zákazník kupuje, můžeme přemýšlet nad tím, jak mu to v době krize dodat. - Co třeba poslat svým zákazníkům návod na kreslení do pěny v kávě, kterou vy sami v provozovně připravujete. Zároveň uspořádáte soutěž o nejhezčí výtvor. A hádejte kdo bude prodávat věci, které na takovou činnost potřebují. Vytvořit jednoduchý e-shop s 10 produkty zvládnete i Vy sami, bez expertních znalostí. - Ať už vymyslíte cokoli, vždy si nejdříve udělejte uživatelský výzkum, aby jste zjistili, zda tuto novou službu či produkt prodáte. 3. NABÍDNĚTE ZISKOVÝ PRODUKT ONLINE - Jestliže jste doteď produkty či služby na internetu neprodávali, nastal ideální čas tuto možnost zvážit. Pokud ano, zaměřte na ty produkty/služby, které v souvislosti s nákupním rozhodnutím v této krizi nejvíce rezonují. - V obou případech je důležité, nezapomínat na to, aby jste na vše nahlíželi očima zákazníka, nebo ještě lépe, provedli zákaznický průzkum. Podle nasbíraných informací můžete zkoušet různé prodejní úhly (důvod, proč by měl zákazník produkt koupit) a přizpůsobovat také všechny popisky produktů, reklam apod.. - Jedna z věcí, které by byl hřích nevyužít v době krize, jsou propagační reklamy. Mnoho reklam fungují na principu aukce. A jelikož mnoho firem se nedokázalo flexibilně přizpůsobit dané situaci, tak také povypínaly všechny reklamy. - Co se v takové situaci děje? Jednoduše ceny za reklamu jdou dolů. Je to stejné jako na trhu s akciemi. Když cena klesne, nakupujte. V tomto případě ale mluvíme o reklamě. - Co je ovšem důležitější, vzhledem ke karanténě, je mnohonásobně větší aktivita na internetu a hlavně na soc. sítích. A proto neberte na lehkou váhu následující větu: V době krize, musíme marketing a prodej dělat ještě lépe a intenzivněji, než v době růstu. Proto nevypínejte reklamy, ale naopak je vyšperkujte a povolte kohoutky rozpočtu naplno. 4. KOMUNIKUJTE - Využijte všechny možné kanály (soc. sítě, web apod...) k udržení vztahu se zákazníky. Mnoho firem, včetně Vaší konkurence, bude po čas krize vytvářet spousty obsahu, reklamních kampaní, soutěží apod., které by mohli upoutat pozornost Vašeho stálého zákazníka. Nenechte si ho sebrat. Nyní je nejvyšší čas začít brát online marketing vážně. - Vytvářejte obsah, který zůstane v paměti konzumenta dlouhodobě. Dobrý obsah by měl konzumenta vzdělávat, zabavit, vyvolat emoce, ale hlavně by měl seznamovat s Vaší firmou. 5. SLEDUJTE SITUACI NA TRHU A MYSLETE DOPŘEDU Sledujte, jak se vyvíjí situace na trhu. Co dělá či nedělá konkurence. Snažte se být v těchto časech inovátoři ve svém oboru a také se připravujte na to, co bude, až tato krize pomine. Jednoduše řečeno: Být o krok napřed je jedna z nejlepších konkurenčních výhod. 6. VZDĚLÁVEJTE SE V ONLINE MARKETINGU, NEBO TUTO ČINNOST DELEGUJTE Pokud Vás tato situace dohnala natolik daleko, že nemáte rozpočet na to, aby jste online marketing delegovali na někoho validovaného, vzdělávejte se alespoň Vy sami. Dejte ovšem pozor na zdroj informací, které využijete k sebevzdělávání. Internet je místo, kde se dá čerpat obrovské množství informací. Ovšem ne všechno co se dočteme znamená, že je to pravdivé, či ověřené praxí. Pokud jste dnes nabili dojmu, že dělat marketing lépe, je v této době důležitější, než kdy dříve a zároveň nechcete sedět na více židlích najednou, napište mi, rád Vám pomohu s marketingem externě. Na závěr jen, nevzdávejte se, ale hledejte řešení. Neboť to přeci podnikatelé dělají. Hledají řešení na problémy.

0 zobrazení
  • Facebook - Tomáš Was
  • Instagram - Tomáš Was
  • LinkedIn - Tomáš Was

Provozuje: Tomáš Wasniowski - Zapsaný v Živnostenském rejstříku. - IČ: 08539545